Het sollicitatiegesprek bij een hotel
Het doel achter het sturen van een sollicitatiebrief met een curriculum Vitae is om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. In dit gesprek krijg je de gelegenheid een eerste indruk af te geven van jezelf en zul je zelf meer gevoel krijgen bij de organisatie, het bedrijf en de baan. Het is belangrijk om zonder te formeel te worden toch vooral jezelf te blijven. Een goed sollicitatiegesprek kan problemen in de toekomst voorkomen en het is belangrijk dat beide partijen open een eerlijk zijn.
De voorbereiding
Met een goede voorbereiding kom je gemotiveerd over, zul je minder nerveus zijn en zet je jezelf neer als een serieuze kandidaat die er zin in heeft. Probeer van te voren informatie te vinden over het hotel en de functie. Met wie heb je een afspraak, kun je daar meer informatie over vinden? Zijn er ontwikkeling over het bedrijf te vinden, welke zaken zijn belangrijk voor het uitvoeren van de functie.
Bedenk vooraf vragen die je mogelijk kan stellen
Maak een vragenlijstje, je hoeft deze tijdens het gesprek niet te verbergen, het geeft alleen maar aan dat je goed bent voorbereid en er zin in hebt. Vragen kunnen gaan over de baan zelf, over contractsvoorwaarden, toekomstplannen van het hotel, carrière mogelijkheden, opleidingsmogelijkheden, geschiedenis, werktijden, hoe de vacature is ontstaan etc etc. Salaris en secondaire afspraken worden over het algemeen niet in het eerste gesprek besproken.
Je kunt ook eens nadenken op vragen die vanuit het hotel kunnen worden gesteld.
Veel gestelde vragen zijn o.a.:
- Waarom ben je bij uw vorige werkgever weggegaan?
- Waarom wil je bij dit bedrijf werken?
- Wat verwacht je van dit werk?
- Waarom zou juist jij deze baan moeten krijgen?
- Wat zijn je twee beste en slechtste eigenschappen?
- Geef eens voorbeelden uit het verleden waar die eigenschappen van pas kwamen of juist in de weg zaten
- Waarom wil je deze baan?
Oefen de vragen van een sollicitatiegesprek
Vraag eens een familielid of vriend een gesprek met je te oefenen. Naast bovenstaande vragen zijn er nog een heleboel te bedenken uiteraard. Vaak helpt het naar de functie eisen te kijken, een interviewer zal daar waarschijnlijk wel naar vragen. Als er gezocht wordt naar een gastvrij persoon, dan kun je een vraag verwachten om een voorbeeld te noemen uit het verleden waaruit blijkt dat je gastvrij bent. Het is handig daar van te voren even over na te denken.
Andere zaken om op te letten
Beetje een open deur maar zorg dat je op tijd bent! Ook niet te vroeg, meld je ongeveer 5 minuten voor aanvang gesprek. Ga op tijd van huis weg en neem een bus of trein eerder. Plan de route van te voren en check het verkeer op de dag zelf.
Zorg dat je de naam van je gesprekspartner hebt genoteerd. Best vervelend als je aan de receptie staat en niet weet met wie je een afspraak hebt. Ook handig om het telefoonnummer bij je te hebben. Mocht je toch nog vertraging hebben opgelopen, dan kun je in het ieder geval nog even bellen.
Neem altijd een kopie van je eigen c.v. mee! Mocht de interviewer deze vergeten zijn, dan heb je die meteen paraat. Soms komt er ook een afdelingshoofd bijzitten, het komt dan goed over als je deze een kopie CV kunt geven. Daarnaast kun je eventuele getuigschriften, diploma's en/of andere belangrijke documenten meebrengen.
Een eerste indruk
Het schijnt zo te zijn dat wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet, je binnen een minuut een bepaalde indruk van die persoon hebt opgedaan. Ook bij sollicitatiegesprekken speelt dit een belangrijke rol. Een eerste indruk geef je niet alleen af in gedrag en taal maar ook je kleding, je houding, je handdruk, of je op tijd bent en zelfs je ledematen spelen allemaal een rol bij het afgeven van die eerste indruk. Onderschat ook niet de receptionist(e). Hoewel hij of zij niet je gesprekspartner is wordt er wel vaak gevraagd feedback gevraagd aan de receptionist(e)
Het eerste gesprek
Een sollicitatieronde bestaat vaak uit meerdere gesprekken. Afhankelijk van de functie en de grootte van het hotel zal een eerste gesprek vaak plaats vinden met iemand van personeelszaken of met het afdelingshoofd. Dit gesprek wordt vooral gebruikt om kennis te maken met de persoon achter de CV en informatie uit te wisselen over de functie en het bedrijf. Ben jij de juiste kandidaat voor de baan en is dit de baan waar jij naar op zoek bent?
Het hotel zal informatie geven over het product, de afdeling, de werkzaamheden, werktijden e.d. Zaken als functie eisen zul aan bod komen en er wordt gekeken of je werkervaring aansluit bij de geboden functie.
Zorg dat je aan het einde van het gesprek vraagt naar het verdere verloop van de procedure en op welke termijn je een reactie kan verwachten.
Na afloop van het gesprek
Het is goed om meteen notities te maken van je eerste indrukken, wat vond je goed, wat vond je minder, waar heb je twijfels over, waar zou je nog over verder willen praten. Noteer de namen en functies van de mensen die je hebt ontmoet Mocht het gesprek succesvol blijken, dan weet je met zo'n analyse voor de volgende keer hoe je het moet aanpakken. Zo niet, dan kun je aan de hand van je analyse gaan nagaan welke dingen je beter anders zou kunnen aanpakken.
Gesprek twee
Ben je uitgenodigd voor een tweede gesprek? Dan is het eerste gesprek goed verlopen! Het tweede gesprek wordt vaak bijgewoond door een andere gesprekspartner. Soms een toekomstige collega, soms een afdelingshoofd of directielid. De inhoud van het gesprek is meestal meer vak inhoudelijk en gaat ook in op persoonskenmerken.
In de meeste gevallen zal het 2e gesprek het laatste zijn en kan ook het salaris ter sprake komen. Wees hierop voorbereid en laat dat initiatief bij de werkgever.
Enkele tips
Gedurende de eerste fase van het gesprek zal de werkgever proberen je een beetje op je gemak te stellen. Je mag het drankje dat je aangeboden wordt gerust accepteren. Ga pas zitten als je een plaats krijgt aangeboden.
Let op je houding
Ga rechtop zitten, wel een natuurlijke maar actieve houding.
Ontspan je
De gesprekken die het beste verlopen, spelen zich af in een min of meer informele sfeer. Houdt het wel zakelijk en maak het niet te informeel.
Oogcontact
Als je de ander af en toe recht in de ogen kijkt, maak je een eerlijke(r) indruk. Als je te maken hebt met verschillende partners is het raadzaam om ze om de beurt even aan te kijken.
Paniek!
Als je niet weet hoe je moet antwoorden en in paniek raakt, pak dan even wat te drinken en gebruik die tijd om tot rust te komen en na te denken over een antwoord. Aan het einde van het gesprek mag je mag overigens best vragen naar het verloop van het gesprek.
Checklist
- Gebruik de juiste naam. Aan de receptie vragen naar een mevrouw Tongeman terwijl het eigenlijk mevrouw Jongsma is of de interviewer aanspreken met de verkeerde naam, geeft een slechte indruk.
- Neem je CV mee
- Zorg dat je er verzorgd, maar niet overdressed uitziet, pas je aan bij je omgeving
- Maak een lijstje met vragen die je tijdens het gesprek kan stellen
- Vergeet niet een agenda mee te nemen voor een eventuele vervolgafspraak
- Je eerste indruk is doorslaggevend! Klik hier voor meer info!
- Houd je antwoorden zakelijk, wees jezelf maar maak het niet te informeel zonder kil over te komen
- Let op je houding
- Plan je vervoer vooraf
- Ontspan je
- Begin in het eerste gesprek niet meteen over salaris o.i.d., dat komt in het arbeidsvoorwaarde gesprek aan de orde. Wergever vraagt wel vaak om een salarisindicatie, wees daarop voorbereid!
- Schep niet op. Positief zijn over jezelf betekent niet dat je ongelooflijk over jezelf moet opscheppen. Praat zakelijk over je verwezenlijkingen en vaardigheden. Benadruk je sterke kanten, wees positief over je zwakke punten en probeer probleemoplossend over te komen.