Werksfeer in een Hotel
In de hotels in Nederland werken veel jonge mensen, vaak uit verschillende culturen. De sfeer onderling is meestal erg plezierig en collega’s worden vaak vrienden die elkaar ook buiten het werk om regelmatig zien. Humor speelt een belangrijke rol en een goede werksfeer is belangrijk om goede service te kunnen verlenen. Naast een goede werksfeer zijn er ook uitstekende (internationale) carrière mogelijkheden, er zijn veel verschillende afdelingen met verschillende banen en goede doorgroei mogelijkheden. De meeste bedrijven bieden goede opleidingsmogelijkheden, vaak leer je doordat je veel nieuwe dingen mag doen maar leren wordt ook vaak ondersteund met cursussen en trainingen.
Verreweg de meeste hotels beschikken over goede personeelsfaciliteiten. Moderne uniformen, gezonde personeelsmaaltijden, ruime kantines, schone kleedruimtes met douches, parkeerruimte en/of fietsenstalling en soms zelfs huisvesting voor personeel. Veel bedrijven hebben een afdeling personeelszaken en inspraak is meestal goed geregeld per afdeling en/of via een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Omgang met directieleden is in de meeste gevallen plezierig en informeel.
De Hotellerie is dynamisch, internationaal en multidisiplinair waardoor geen dag hetzelfde is. De mens staat centraal en een medewerker kan nog steeds het verschil maken. Passie, probleemoplossend vermogen en creativitieit kan dan ook volop worden aangesproken en een medewerkers krijgt veel verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Medewerkers houden van hun vak, de belevenis en de mensen die erin werken.
In Nederland mag een bedrijf zich pas hotel noemen als is voldaan aan de minimale eisen die zijn gesteld. Een hotel wordt aan de hand van deze classificatie beoordeeld en ingedeeld in een categorie. De categorieën worden aangeduid met sterren, 1 ster is het meest eenvoudige product, 5 sterren het meest luxe product.
Niet ieder hotel heeft dezelfde faciliteiten, dit hangt voor een belangrijk deel af van de doelgroep. Hotels kunnen zich richten op toeristen, zakenmensen, conferentie- of congresgasten, vliegtuigbemanning of een combinatie van deze doelgroepen. De faciliteiten zullen aangepast zijn op de behoeftes van de doelgroepen. Faciliteiten zijn bijvoorbeeld de bar, het restaurant, het ontbijt, roomservice, conferentie- en feestzalen, fitness, zwembad, sauna, buiten sportfaciliteiten, crewroom, biljartzaal e.d.
Kenmerkend voor een hotel is dat je maar één keer de kans krijgt de kamer te verkopen. Als een bankstel vandaag niet wordt verkocht, dan misschien morgen wel. Als een kamer een nacht leeg staat, dan kun je die nacht nooit meer verkopen en ben je de omzet kwijt. Dit gegeven bepaalt voor een belangrijk deel de verkoopsystemen die vergelijkbaar zijn met de luchtvaart industrie.
Bedrijven onderscheiden zich door locatie, faciliteiten, niveau van service, prijsstelling, inrichting en sfeer. Met name dat laatste is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
In de bedrijfstak is er behoefte aan medewerkers met verschillende achtergronden. Naast koks, kelners, portiers en receptionisten werken er ook mensen in het technisch onderhoud, de beveiliging, de schoonmaak en sport- en ontspanningsfaciliteiten. Tevens zijn er banen beschikbaar in de verkoop- en kantoorfuncties zoals administrateurs, verkoop- medewerkers, reserveringsmedewerkers, secretaresses , telefonistes, P&O medewerkers en IT beheerders
De gast
De mensen die overnachten worden geen klant maar gast genoemd. Alles draait uiterraard om de gast. Dit geldt voor de medewerkers die direct contact hebben met gasten zoals de receptie en bediening maar zeker ook voor de ondersteunende afdelingen die geen of minder direct contact hebben met gasten zoals de keuken, de huishouding en kantoormedewerkers. Volgens de statistieken zal een gast die een slechte ervaring heeft gehad dit aan minstens 8 mensen doorvertellen en internet sites waarop gasten ervaringen met elkaar delen worden steeds vaker geraadpleegd door mensen die op zoek zijn naar een hotel. Een tevreden gast is van het allergrootste belang voor het voortbestaan van het bedrijf.
Iedere gast heeft verschillende behoeftes en verwachtingen. Bovendien kunnen behoeftes en verwachtingen van één gast van uur tot uur anders zijn. Om de gast tevreden te stellen is het daarom belangrijk dat medewerkers gastgericht zijn. Dit betekent een goed inlevingsgevoel, mensenkennis, goed kunnen luisteren en communiceren, zeer flexibel zijn en het leuk vinden om iets voor andere mensen te kunnen doen.
Teamwork
Een hotel bestaat uit verschillende afdelingen die elkaar allemaal nodig hebben om de gast tevreden te stellen. Een hotel is 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend en bijna iedere afdeling bestaat daarom uit verschillende teams die op verschillende tijden werken. Het kunnen functioneren in een team, samenwerken met collega’s, meedenken met collega’s en het teambelang voor je eigen belang kunnen plaatsen zijn dan ook belangrijke eigenschappen van alle hotelmedewerkers.
Internationaal
Veel hotels ontvangen gasten van verschillende nationaliteiten, met name in grote steden en in de internationale ketens werken bovendien ook vaak mensen die geen Nederlands spreken. Het spreken van andere talen en begrip voor andere culturen is daarom erg belangrijk.
Afwisselend en dynamisch
Geen dag is hetzelfde. Je weet niet altijd van tevoren hoeveel gasten je kunt verwachten en er gebeuren vaak onverwachte dingen. Onverwachte extra drukte of bijvoorbeeld een zieke collega mag echter geen invloed hebben op de service verlening naar een gast. Het is soms wel een uitdaging om de gast in deze situaties toch tevreden te stellen en daar komt dan veel flexibiliteit van de medewerkers bij kijken. Soms wat langer doorwerken als gepland, even helpen in andere afdelingen, diensten of vrije dagen wisselen om een rooster weer rond te krijgen of even een tandje harder werken zijn hier voorbeelden van.