Lastige sollicitatievragen, hoe ga je ermee om in de hotellerie?
Door Eva Bates - 10 juli 2023Wanneer je een sollicitatiegesprek hebt, zal je gesprekspartner in vrij korte tijd een oordeel moeten vormen over de jou als kandidaat. Lastige sollicitatievragen worden dan regelmatig als hulpmiddel ingezet. Graag geven wij je wat tips hoe je hiermee om kunt gaan.
Wat is het doel van lastige sollicitatievragen?
Je gesprekspartner kan lastige sollicitatievragen stellen om bijvoorbeeld erachter te komen hoe jij omgaat met druk of conflictsituaties. Door deze vragen te stellen, probeert je gesprekspartner zo snel mogelijk een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van jou. In de hotellerie zijn competenties en gedrag vaak belangrijker dan kennis en vaardigheden. Om deze in een sollicitatiegesprek goed te kunnen meten zijn pittige vragen vaak een noodzaak.
Een paar voorbeelden van veelgebruikte lastige sollicitatievragen
In de Hotellerie zullen de vragen vaak gericht zijn op karakter, gedrag en competenties een aantal voorbeelden van lastige sollicitatievragen:
- Geef eens een voorbeeld waaruit blijkt dat je gastgericht ben?
- Als je je karakter moet vergelijken met een auto, welk automerk zou je dan zijn en waarom?
- Hoe zou je jezelf omschrijven?
- Wat vind je belangrijk in een baan en organisatie?
- Wat zijn je 3 sterkste punten?
- Noem ook eens 3 verbeterpunten
Hoe ga je in de hotellerie om met dit soort lastige sollicitatievragen
Het belangrijkste antwoord hierop is voorbereiding en ervaring opdoen. Zie elk sollicitatiegesprek als een leerschool. Ben je het niet geworden? Zorg dan dat er ervan leert. Denk achteraf nog eens na over de antwoorden die je hebt gegeven en hoe je dit beter had kunnen doen. Bel gerust het hotel om te vragen naar de redenen en verbeterpunten. Je kunt je voor het sollicitatiegesprek ook voorbereiden. Door de advertentie goed door te nemen kun je al wel inschatten welke onderwerpen ter sprake kunnen komen. Denk vooraf goed na over mogelijke moeilijke vragen en hoe je daar het beste op kunt antwoorden.
Noem eens 3 verbeterpunten
Dit is de vraag die meestal vooraf gaat aan de vraag over de 3 sterke punten. Wat goed werkt bij sterke punten is aan te geven welke punten je vaak van anderen te horen krijgt. Als je die vraag vlot hebt beantwoord met drie goede punten, kun je op de vraag “wat zijn je verbeterpunten" niet met maar één ding aankomen. Wees wel eerlijk met je antwoorden maar besef dat aan ieder negatief punt ook een positief aspect zit en probeer dat in je beantwoording te gebruiken.
Je zwakke punten positief uitleggen
“Ieder nadeel heb zijn voordeel” zei Johan Cruyff al eens. Zoek het voordeel van jouw nadeel en leg het daarmee positief uit. Ben je wat slordig? Wellicht ben je dan ook energiek of snel maar moet je jezelf herinneren ook op de details te blijven letten. Misschien ben je een beetje een workaholic of is je balans werk – privé wat scheef of kun je moeilijk nee zeggen. Niet goed voor jezelf, kan wel voordelig zijn voor de werkgever.
Leerpunten hebben we allemaal
Iedereen heeft leerpunten en dat is ook helemaal niet erg. Een hotel zoekt niet naar iemand die perfect in het plaatje past. Veel fijner is het als iemand nog iets te leren heeft. De persoon zal dan meer gemotiveerd zijn en vaak ook langer bij het hotel blijven werken. Het is daarom belangrijk eerlijk te antwoorden zodat een juiste match gemaakt kan worden. Beide kanten zijn hierbij gebaat!
WerkenineenHotel.nl biedt veel tips aan om je te helpen succesvol te solliciteren naar een mooie baan in een hotel. Maak een account aan en krijg gratis toegang tot meer sollicitatietips.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: