Werken als receptionist(e) in een hotel

Door Pim van Dijk  -  11 juni 2024

Net als in veel andere bedrijven is de receptionist van een hotel het visitekaartje van het bedrijf, de plek waar de gast wordt ontvangen en waar het eerste en ook vaak het laatste contactmoment plaatsvindt. Werken als receptionist in een hotel is echter niet te vergelijk met het werk van een receptionist in andere type bedrijven.

 

Typisch voor de functie van receptionist in een hotel

Typisch voor de functie van receptionist is een hotel is dat een hotel 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend is en de receptie dan ook bemand moet zijn. Receptie medewerkers werken volgens rooster die minimaal 2 weken van tevoren bekend wordt gemaakt. Er zijn in de meeste hotels ochtenddiensten (vanaf 7.00 uur), avonddiensten (vanaf 15.00 uur) en nachtdiensten (vanaf 23.00 uur). Er wordt zowel door de week als in het weekend gewerkt. Sommige hotels hebben voor de nachtdiensten aparte medewerkers in dienst Meestal zijn er geen vaste werktijden of vaste werkdagen mogelijk.

 

Benodigde kennis voor receptie werkzaamheden

Voor het uitvoeren van de receptie werkzaamheden is het belangrijk de benodigde kennis te hebben van hotel IT-systemen en reserveringssystemen, (brand) veiligheidssystemen, toeristische bezienswaardigheden, de omgeving van het hotel, en het algemene reilen en zeilen in een hotel. Inzicht in de reiswereld, boekingssystemen en betalingen zijn ook belangrijk.

 

Competenties Receptionist

Belangrijke competenties in de functie van receptionist zijn:

  • Nauwkeurig en netjes kunnen werken;
  • een goede taalbeheersing, ook in vreemde talen;
  • een flexibele werkhouding;
  • teamplayer;
  • gastgericht werken.

 

Verder ben je representatief voor het betreffende hotel en vaak is een rijbewijs ook van belang.

 

Gevraagde opleidingen

De meest gevraagde opleidingen voor een startfunctie in de hotel receptie zijn: Middelbare Horeca school niveau 4, Hogere hotelschool, receptioniste niveau 3,  een Tio opleiding of MTRO opleiding niveau 4.

 

De organisatie van de hotelreceptie

De organisatie van de hotelreceptie in een groot hotel ziet er uiteraard anders uit dan in een klein hotel. Luxe hotels bieden vaak meer diensten aan dan budget hotels, dus er zijn wel verschillen.

Er worden functies aangeboden op verschillende niveaus. Zo zijn er leerplaatsen en stageplaatsen, startfuncties voor receptionist(e)s en leidinggevende functies zoals Service Manager of Shiftleader, Assistent Front Office manager en Front Office Manager of hoofd Receptie. Gerelateerd aan de receptie en functies die tevens meestal onder de afdeling Front Office vallen zijn de conciërge, portier of bagagist, buitenportier, guest relations officer en de Duty Manager

Lees meer over deze functie op de carière pagina van WerkenineenHotel.nl

 

Vacatures Hotel receptie/ Front Office

Vacatures voor Hotel receptionist en andere functies binnen de afdeling Front Office vind je op veel plekken terug op internet. Een website die gespecialiseerd is in dit soort vacatures is WerkenineenHotel.nl

 

 

   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

U kunt adverteren op deze website, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte